Przepraszam, że jestem pacjentem

11 września, 2024
*
olahola
Najbardziej uwłaczające w byciu pacjentem, jest fakt że muszę kogoś za to przepraszać. Jakby co najmniej dla mnie to była przyjemność:D Sytuacje, które w każdej innej branży nie miałyby miejsca w szpitalach, poradniach, klinikach są na porządku dziennym. Od kiedy świadczeniobiorca (bo tak, my pacjenci pobieramy świadczenia) musi prosić się świadczeniodawcy o wykonanie danej usługi? 

OCZYWIŚCIE NIE WSZYSCY TACY SĄ

Spotkałam na swojej drodze cudownych lekarzy/lekarki, pielęgniarki/ pielęgniarzy czy rejestratorki/ rejestratorów medycznych. Jest wielu wspaniałych specjalistów, którzy wykonują swój zawód z powołania i oprócz ogromu wiedzy mają w sobie jednocześnie miłe usposobienie. Jednak… bazując na moich doświadczeniach znaczna część “dużych” głów za swoją wiedzę każe płacić znoszeniem chamstwa. Dlaczego…?

Centrum Zdrowia Dziecka

Pewnie gdybym nie obcowała ze szpitalami od urodzenia miałabym inną perspektywę. Ale przez (a tak naprawdę dzięki) początkowej opiece w CZD wiem, że to może wyglądać inaczej. Jasne, Centrum Zdrowia Dziecka nie jest też “typowym” szpitalem, ale nie wiem czy podejście kadry do pacjenta (czy w tym przypadku do rodziców) jest uwarunkowane dofinansowaniami jakimi szpital dysponuje. Jakim wielkim było dla mnie zaskoczeniem gdy przeszłam do pierwszego szpitala dla dorosłych…

Najgorszy lekarz na jakiego możesz trafić

Odwlekałam ten post tak długo, aż będę mogła go napisać bez wywoływania w sobie zbędnych negatywnych emocji. Po prostu trafiłam (w mojej “pewnie” nie obiektywnej ocenie) na kiepskiego lekarza i okropnego człowieka. Odchodząc z CZD miałam kreatyninę na poziomie 1.7 i 13 letnią nerkę, w przeciągu 5 lat w szpitalu dla dorosłych zaczęłam się dializować. Wychodząc naprzeciw- czy dołożyłam do tego cegiełkę? JASNE. Czy pomimo pogarszających się wyników nie zostałam ani razu położona do szpitala żeby poszukać dodatkowej pomocy? NO OCZYWIŚCIE, ŻE TAK.

Podchodząc rzeczowo do tematu:
*Lekarz nie powinien przelewać na Ciebie negatywnych emocji, które doświadczył poza Twoją wizytą
*Powinieneś być traktowany podmiotowo
*Nie powinieneś obawiać się zadawania pytań dot. stanu Twojego zdrowia/ dalszych procedur leczenia/…
*Nie powinieneś odczuwać lęku przed rozmową z lekarzem
*Przedstawiane przez Ciebie dolegliwości nie powinny być ignorowane
*Nie masz obowiązku znać wszystkich terminów medycznych
*Nie musisz znosić złego traktowania

Co na koniec dnia jest w tym wszystkim najważniejsze? Masz prawo do zmiany lekarza prowadzącego. Możesz zapytać w rejestracji danej poradni do kogo się zgłosić w tej sprawie:)

Relacja pacjent-lekarz powinna opierać się na zaufaniu i empatii. Lekarz jest specjalistą od wiedzy medycznej, Ty jesteś specjalistą od swojego ciała. Twój stan zdrowia nie będzie w dobrych rękach u niedouczonego lekarza, za to nawet najlepszy profesor nie będzie mógł Ci pomóc jeżeli nie będziesz z nim szczery.

W przyszłych postach szerzej omówię temat Centrum Zdrowia dziecka oraz opowiem więcej o moich przygodach z lekarzami do dupy;)

Podzielcie się Waszymi historiami, kiedy wyszliście naprzeciw “niezwykłym” lekarzom:)

Trzymajcie się,
Olahola xo

Więcej o prawach pacjenta o tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=jlzzhD9jLXk 
Podziel się swoimi przemyśleniami…

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments